sobota, 11 lutego 2012

Response rate i jakość wyników badania zależą od informacji wstępnych nt. badania w zaproszeniu do ankiety.


Zgodnie z wynikami eksperymentu przeprowadzonego przez badaczy z University of Michigan, University of Chicago oraz U.S. Census Bureau (odpowiednik GUS w USA), informacje nt. badania zawarte w zaproszeniu do wzięcia w nim udziału mają znaczny wpływ na współczynniki odpowiedzi (response rate) i jakość wyników badania.
Eksperyment polegał na przeprowadzeniu, w krótkim odstępie czasowym, dwóch pozornie niezwiązanych ze sobą badań wśród tych samych członków paneli badań internetowych. Opis pierwszego badania był identyczny dla wszystkich respondentów. Na potrzeby drugiego badania stworzono kilka wersji opisu (3 różnych zleceniodawców, odmienne tematy badania i szacowana długość wypełniania ankiety), które respondenci otrzymywali na zasadzie losowej.
Jak się okazało, zmienne te miały wpływ nie tylko na liczbę osób, które wzięły udział w badaniu, ale także na poziom dokładności, z jaką respondenci wypełniali ankietę, a nawet samą treść odpowiedzi. Dla przykładu, respondenci wypełniający ankietę dla „Narodowej Koalicji Posiadaczy Broni” byli mniej przychylni polityce kontroli dostępu do broni niż ci, którzy wypełniali ją dla „Narodowej Koalicji dla Ofiar Przemocy przy Użyciu Broni” czy „Narodowego Centrum Studiów nad Przestępczością”.

Źródło: Roger Tourangeau, Robert M. Groves, Courtney Kennedy, Ting Yan, The Presentation of a Web Survey, Nonresponse and Measurement Error among Members of Web Panel, Journal of Official Statistics, Vol. 25, No. 3, 2009, pp. 299–321. Więcej na http://www.jos.nu/Articles/abstract.asp?article=253299

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz