Zgodnie z wynikami eksperymentu przeprowadzonego przez badaczy z University
of Michigan, University of Chicago oraz U.S. Census Bureau (odpowiednik GUS w
USA), informacje nt. badania zawarte w zaproszeniu do wzięcia w nim udziału mają
znaczny wpływ na współczynniki odpowiedzi (response rate) i jakość wyników
badania.
Eksperyment polegał na
przeprowadzeniu, w krótkim odstępie czasowym, dwóch pozornie niezwiązanych ze
sobą badań wśród tych samych członków paneli badań internetowych. Opis
pierwszego badania był identyczny dla wszystkich respondentów. Na potrzeby
drugiego badania stworzono kilka wersji opisu (3 różnych zleceniodawców,
odmienne tematy badania i szacowana długość wypełniania ankiety), które
respondenci otrzymywali na zasadzie losowej.
Jak się okazało, zmienne te miały
wpływ nie tylko na liczbę osób, które wzięły udział w badaniu, ale także na
poziom dokładności, z jaką respondenci wypełniali ankietę, a nawet samą treść
odpowiedzi. Dla przykładu, respondenci wypełniający ankietę dla „Narodowej
Koalicji Posiadaczy Broni” byli mniej przychylni polityce kontroli dostępu do
broni niż ci, którzy wypełniali ją dla „Narodowej Koalicji dla Ofiar Przemocy
przy Użyciu Broni” czy „Narodowego Centrum Studiów nad Przestępczością”.
Źródło: Roger
Tourangeau, Robert M. Groves, Courtney Kennedy, Ting Yan, The Presentation of a
Web Survey, Nonresponse and Measurement Error among Members of Web Panel,
Journal of Official Statistics, Vol. 25, No. 3, 2009, pp. 299–321. Więcej na http://www.jos.nu/Articles/abstract.asp?article=253299
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz