piątek, 17 lutego 2012

Zainteresowanie tematem ankiety - wpływ na response rate oraz jakość wyników badania

Zarówno intuicja jak i praktyka badawcza wskazują na następującą zależność - respondenci zainteresowani tematem badania są bardziej skłonni wziąć w nim udział. 
Im ciekawszy temat dla ogółu społeczeństwa, tym łatwiej pozyskać oczekiwaną liczbę ankiet. Również pozyskanie respondentów w badaniach o charakterze niszowym, skierowanych do konkretnej grupy docelowej wymaga stosunkowo mniejszego wysiłku. 

Niestety, im bardziej temat ankiety będzie ciekawy dla respondentów, tym w większym stopniu wystąpi ryzyko błędu pokrycia, który polega na tym, że w badaniu wzięli udział respondenci "lepiej" znający tematykę badania lub posiadający bardziej skrajne opinie, wiążące się z silniejszymi emocjami (zarówno pozytywnymi jak i negatywnymi), co w konsekwencji zwiększa response rate, ale jednocześnie negatywnie wpływa na odchylenie standardowe wyrażanych przez respondentów opinii. 

Przykładów takiego zjawiska można mnożyć wiele. Dobrze widać to w sondażach politycznych, w których skrajne, emocjonalne opinie są z reguły nadreprezentowane w porównaniu z ostatecznymi wynikami wyborów.

Pytanie, w jaki sposób zmniejszyć negatywny wpływ stopnia zainteresowania respondentów tematem badania na jego wyniki? Jednym z pomysłów jest finansowa gratyfikacja dla respondentów, która powinna przyciągnąć do ankiety również respondentów mniej zainteresowanych tematem badania. Zakładamy, że respondenci Ci zdecydują się na udział w badaniu pod wpływem gratyfikacji finansowej. Niestety okazuje się, że gratyfikacja finansowa faktycznie może pełnić taką rolę, jednak jej wpływ na zwiększenie stopnia reprezentatywności badania jest stosunkowo niewielki.

Szerzej, temat wpływu tematu badania na response rate oraz jakość pozyskanych danych, poruszają R. M. Groves, S. Presser i S. Dipko w artykule The Role of topic interest in survey participation decision, opublikowanym w numerze 68 Public Opinion Quarterly (2004). Zachęcamy do lektury artykułu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz