Portale badań internetowych oferują możliwość samodzielnego
przeprowadzenia ankiety satysfakcji pracowników przy minimalnym koszcie,
ograniczonym de facto do wykupu abonamentu na czas realizacji badania. Oznacza
to, że nawet spora firma, może zrobić takie badanie za 100 czy 200 złotych.
Podejmując się jednak samodzielnego przeprowadzenia badania, warto pamiętać o
trzech, kluczowych zasadach, których przestrzeganie będzie gwarancją ich
rzetelności i reprezentatywności.
Zasada pierwsza: Zapewnij
anonimowość.
Nie przesadzaj ze szczegółowością metryczki. Jeśli masz w
firmie 3-osobowe działy, to nie pytaj respondenta, w którym z działów pracuje,
bo będzie to ewidentny zamach na anonimowość ankiety. Przypomnienia o ankiecie
wysyłaj do wszystkich, nawet jeśli oprogramowanie, z którego korzystasz oferuje
funkcjonalność pozwalającą na wysyłkę przypomnienia wyłącznie do tych
pracowników, którzy ankiety jeszcze nie wypełnili. Pamiętaj również, aby nie
pytać o konkretne sytuacje czy zdarzenia, które mogą być podstawą do rozszyfrowania
tożsamości pracownika. Zapewnienie poczucia anonimowości zagwarantuje Ci
uzyskanie rzetelnych i szczerych odpowiedzi.
Zasada druga: Dobrze
przemyśl zawartość ankiety.
Ankieta satysfakcji pracowników w dużym stopniu zawiera
pytania, których odpowiedzi obarczone są bardzo dużym subiektywizmem. Wymagający
szef to dla jednego pracownika zły szef a dla innego – bardzo dobry szef. Więc
nie pytaj, czy szef jest dobry czy zły. Zapytaj, czy jego wymagania są
adekwatne do możliwości pracowników i potrzeb firmy. Przemyśl dokładnie
zawartość pierwszej ankiety, gdyż ze względu na duży poziom subiektywizmu w
ocenach, lepiej jest analizować poziom zmian analizowanych zmiennych a nie ich
wartości bezwzględne. Dlatego ciągłość ankiety jest bardzo ważna na etapie wnioskowania
ze zgromadzonych danych. Nie zadawaj też pytań, na które odpowiedzi można
znaleźć w innych źródłach. Pytanie o korzystanie z zakładowej stołówki zadaj
tylko wtedy, gdy chcesz dowiedzieć się jak pracownicy oceniają smak, ilość i
cenę oferowanych posiłków. Analogicznie, pytanie o uczestnictwo w imprezach firmowych
zadaj tylko wtedy, gdy chcesz się dowiedzieć, w jakim stopniu odpowiadają one oczekiwaniom
pracowników.
Zasada trzecia: Wyniki
traktuj poważnie
Nigdy nie rób badań satysfakcji pracowników „bo taka jest
moda i musimy za nią podążać”. Nie ma nic bardziej demotywującego dla
pracownika, jak wypowiedzenie opinii, których kierownictwo firmy nie traktuje
poważnie. Jeśli raz tak zrobisz, kolejne badania będzie można wyrzucić do kosza
– również pracownicy zaczną ankietę wypełniać „na odczepnego”. Idealnym
rozwiązaniem jest prezentacja wyników wszystkim pracownikom. Jeśli nie chcesz
tego robić, wykorzystaj je przy okazji ocen okresowych. Nawet jeśli nie zawsze
będą one pozytywne, warto przekazać przynajmniej część wyników pracownikom. Warto
również pamiętać o podjęciu działań zaradczych w obszarach, które okazały się
problemowe. Również tutaj, chowanie głowy w piasek nic nie da. Nawet skromne
działania będące bezpośrednią odpowiedzią na zdiagnozowane w badaniu problemy
będą pozytywnie odebrane przez pracowników i poprawią ich satysfakcję z pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz