wtorek, 29 maja 2012

Badanie satysfakcji pracowników - trzy zasady.


Portale badań internetowych oferują możliwość samodzielnego przeprowadzenia ankiety satysfakcji pracowników przy minimalnym koszcie, ograniczonym de facto do wykupu abonamentu na czas realizacji badania. Oznacza to, że nawet spora firma, może zrobić takie badanie za 100 czy 200 złotych. Podejmując się jednak samodzielnego przeprowadzenia badania, warto pamiętać o trzech, kluczowych zasadach, których przestrzeganie będzie gwarancją ich rzetelności i reprezentatywności.

Zasada pierwsza: Zapewnij anonimowość.
Nie przesadzaj ze szczegółowością metryczki. Jeśli masz w firmie 3-osobowe działy, to nie pytaj respondenta, w którym z działów pracuje, bo będzie to ewidentny zamach na anonimowość ankiety. Przypomnienia o ankiecie wysyłaj do wszystkich, nawet jeśli oprogramowanie, z którego korzystasz oferuje funkcjonalność pozwalającą na wysyłkę przypomnienia wyłącznie do tych pracowników, którzy ankiety jeszcze nie wypełnili. Pamiętaj również, aby nie pytać o konkretne sytuacje czy zdarzenia, które mogą być podstawą do rozszyfrowania tożsamości pracownika. Zapewnienie poczucia anonimowości zagwarantuje Ci uzyskanie rzetelnych i szczerych odpowiedzi.

Zasada druga: Dobrze przemyśl zawartość ankiety.
Ankieta satysfakcji pracowników w dużym stopniu zawiera pytania, których odpowiedzi obarczone są bardzo dużym subiektywizmem. Wymagający szef to dla jednego pracownika zły szef a dla innego – bardzo dobry szef. Więc nie pytaj, czy szef jest dobry czy zły. Zapytaj, czy jego wymagania są adekwatne do możliwości pracowników i potrzeb firmy. Przemyśl dokładnie zawartość pierwszej ankiety, gdyż ze względu na duży poziom subiektywizmu w ocenach, lepiej jest analizować poziom zmian analizowanych zmiennych a nie ich wartości bezwzględne. Dlatego ciągłość ankiety jest bardzo ważna na etapie wnioskowania ze zgromadzonych danych. Nie zadawaj też pytań, na które odpowiedzi można znaleźć w innych źródłach. Pytanie o korzystanie z zakładowej stołówki zadaj tylko wtedy, gdy chcesz dowiedzieć się jak pracownicy oceniają smak, ilość i cenę oferowanych posiłków. Analogicznie, pytanie o uczestnictwo w imprezach firmowych zadaj tylko wtedy, gdy chcesz się dowiedzieć, w jakim stopniu odpowiadają one oczekiwaniom pracowników.

Zasada trzecia: Wyniki traktuj poważnie
Nigdy nie rób badań satysfakcji pracowników „bo taka jest moda i musimy za nią podążać”. Nie ma nic bardziej demotywującego dla pracownika, jak wypowiedzenie opinii, których kierownictwo firmy nie traktuje poważnie. Jeśli raz tak zrobisz, kolejne badania będzie można wyrzucić do kosza – również pracownicy zaczną ankietę wypełniać „na odczepnego”. Idealnym rozwiązaniem jest prezentacja wyników wszystkim pracownikom. Jeśli nie chcesz tego robić, wykorzystaj je przy okazji ocen okresowych. Nawet jeśli nie zawsze będą one pozytywne, warto przekazać przynajmniej część wyników pracownikom. Warto również pamiętać o podjęciu działań zaradczych w obszarach, które okazały się problemowe. Również tutaj, chowanie głowy w piasek nic nie da. Nawet skromne działania będące bezpośrednią odpowiedzią na zdiagnozowane w badaniu problemy będą pozytywnie odebrane przez pracowników i poprawią ich satysfakcję z pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz